Infrastructura transporturilor este esenţială pentru dezvoltarea umană, întrucât oferă un sprijin pentru serviciile de livrare-cheie şi pentru accesul la pieţe.
Sectorul transporturilor al Republicii Moldova constă din următoarele segmente: transportul rutier, transportul feroviar, transportul aerian şi naval. Deoarece Moldova este o ţară mică din punct de vedere geografic şi nu are acces la mare, drumurile constituie o formă-cheie a infrastructurii. În prezent 95 procente din pasageri şi 30 procente din încărcături se transportă pe drumuri. Totuşi, un şir de indicatori ne prezintă un standard de dezvoltare foarte scăzut şi o calitate proastă a drumurilor.
Conform unui raport al Băncii Mondiale, din cauza condiţiei inadecvate a reţelei de drumuri, circa 40 de localităţi nu au acces pe întreg parcursul anului la reţeaua de drumuri naţionale şi, în timpul întregului sezon ploios şi de iarnă, sunt, de fapt, izolate de restul ţării. Valurile de căldură de lungă durată pot înrăutăţi sau chiar distruge pavajul de asfalt al drumurilor naţionale. Acest fenomen a fost deja confirmat atât în 2003, cât şi în 2007, când s-au înregistrat perioade mai îndelungate de temperaturi ridicate. Cel mai serios prejudiciu a fost adus magistralei Chişinău - Bălţi. Chiar şi pe magistrala naţională recent reconstruită Chişinău - Leuşeni, porţiuni lungi de drum au fost deformate. Drumurile din Râbniţa şi Rezina au fost, practic, distruse în întregime de camioanele ce duc ciment de la fabricile locale. Ploile abundente de vară au stopat, practic, circulaţia vehiculelor în centrul Chişinăului şi cauzează prejudicii suplimentare pavajului străzilor orăşeneşti, care şi aşa se află în stare proastă.
Sistemul de colectare a apei de ploaie este învechit şi nu este capabil să facă faţă ploilor abundente.
Impactul posibil al schimbării climei asupra sectorului transporturilor din Moldova
Sectorul transporturilor cuprinde drumurile, calea ferată, porturile şi transportul aerian, cu diferite tipuri şi vechime a infrastructurii. Sectorul transporturilor este vulnerabil la creşterea prezisă a frecvenţei şi intensităţii furtunilor (vânt, ploaie, ninsori), care ar putea duce la preturi ridicate privind construcţia, întreţinerea şi operarea infrastructurii transporturilor şi a vehiculelor. În plus, cheltuielile de întreţinere vor spori pentru anumite tipuri de infrastructură, deoarece aceasta se deteriorează mai repede la temperaturi de peste 32°C.
Cheltuielile de construcţie ar putea creşte, întrucât echipele de lucru ar putea fi inapte să fie deplasate în timpul fenomenelor extreme de căldură, iar durabilitatea betonului este afectată de temperatura la care acesta se întăreşte.